Varningsljus

Olika typer av varningsljus behövs framförallt på fordon som används ute på vägarna i arbetssyfte. Det finns flera sorters varningsljus med olika funktioner som gör ditt fordon mer eller mindre synligt. Varningsljusen har många olika benämningar, mer eller mindre vanliga, såsom ”saftblandare, rotorfyr, blixtljus, groggblandare eller varningslyktor”. I Sverige har vi regler att varningsljus endast får ha ett orange sken, men i andra länder kan det finnas andra regler. Vitsen med att ha varningsljus är så klart att dessa ska varna för till exempel hinder i trafiken eller någon annan fara för medtrafikanter. Det kan vara vid fordonskontroller, vid bärgning av fordon, vid vägarbeten, vid olycksplatser men också vid breda fordon.

Skillnad på varningsljus & blixtljus

Ett blixtljus tror många är detsamma som varningsljus men egentligen är det ett komplement till varningsljusen. Ett blixtljus får blinka i både orange eller vitt och kan monteras fram, på sidorna eller bak på fordonet. Det är endast arbetsfordon som får använda sig av blixtljus i trafiken men det har blivit väldigt populärt bland ungdomar att montera detta på sina a-traktorer, trots att det är olagligt.

Godkända varningsljus

Som jag skrev tidigare så är det endast orange sken som är tillåtet på varningsljus, att använda sig av blått sken är endast tillåtet på våra utryckningsfordon. Varningsljusen måste vara typgodkända enligt ECE R65 och delas in i klass 1 och klass 2. I klass 1 ska varningsljuset vara monterat så att det syns 1.2 meters höjd samt 360 grader runt fordonet, och detta när man står på 20 meters avstånd. I klass 2 ska varningsljuset ha en funktion som innebär att det går att dimma ner varningsljuset vid mörker.

Är du privatperson får du aldrig köra runt med varningsljus! Då gäller flagga för lång last eller röda reflexer/belysning baktill när det är mörkt.